Тема: Твір-роздум на основі власного досвіду
Мета: узагальнити і перевірити вміння учнів створювати письмові твори-роздуми, пов’язані з життєвим досвідом; виробляти вміння підпорядковувати висловлювання темі та основній думці, використовувати мовні засобі зв’язку речень в тексті; додержуватися абзаців; спираючись на засвоєні знання; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, емоції, ерудицію; виховувати любов до рідної Вітчизни її мови, усної народної творчості.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Хід уроку:
І Актуалізація опорних знань учнів
Повторення вивченого про типи мовлення, робота з таблицею підручника ( Українська мова 5 клас О.Глазова ст.57).
Повторення вивченого про будову твору-роздуму, робота з таблицею підручника (О.Глазова ст.157).
Прочитайте текст, визначте у ньому структурні елементи роздуму.
Прислів’я і приказки – неоціненна скарбниця народної мудрості
Я вважаю, що прислів’я і приказки – неоціненна скарбниця народної мудрості.
Кожне покоління вносить у цю скарбницю нові коштовні діаманти, що збагачують культуру народу.
Як витвір народного генія вони супроводжують людство від сивої давнини до наших днів.
Прислів’я і приказки відображають багатоманітне життя народу.
Наприклад: Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Літо збирає, а зима з’їдає. Матір ні купити, ні заслужити.
Отже, сила, мудрість і поетична краса прислів’їв і приказок – це вияв народного розуму й гумору, влучності і дотепності народного слова.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація.Діти, сьогодні на уроці розвитку мовлення, ми будемо навчатись писати твори-роздуми на основі власного досвіду на тему „Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу”.
Рекомендації до написання твору-роздуму
Текст роздуму – це ланцюг суджень, фактів, явищ, які використовуються для доведення певної думки.
Речення у тексті-роздумі мають причинно-наслідкові зв’язки.
Текст-роздум має такі основні частини: теза, аргументи, висновки.
Теза – це загальне положення, яке треба доводити.
Аргументи – це факти, приклади, докази, які працюють в ім’я доведення тези.
Висновок, як правило, є підтвердженням висунутої тези.
ІІІ Робота за темою
а) Згадки про історію Київської Русі.
— Україна — чудовий край. Хто хоч раз побував в Україні, не годен розлучатися з нею, бо вона притягає людину, як магніт залізо. „Українське небо сміється і манить до себе. Звірини в лісах і полях так багато, що зубрів, диких коней і оленів забивають тільки для шкур. Птахів стільки, що навесні хлопці наповнюють цілі човни яйцями диких качок, гусей, журавлів і лебедів”. Так писали про Україну, давні чужинці.
Україно... Матінко рідна... Народилася ти на святій землі, про яку ще колись апостол Андрій первозданний, сказав: „На цих горах засяє благодать Божа”. Його пророчі слава збулися. Держава, яка виникла на цих святих горах, Київська Русь, була однією з наймогутніших в світі. А хто пам’ятає легенду про виникнення міста Києва?
(Діти розповідають легенду).
— Україна — чудовий край. Хто хоч раз побував в Україні, не годен розлучатися з нею, бо вона притягає людину, як магніт залізо. „Українське небо сміється і манить до себе. Звірини в лісах і полях так багато, що зубрів, диких коней і оленів забивають тільки для шкур. Птахів стільки, що навесні хлопці наповнюють цілі човни яйцями диких качок, гусей, журавлів і лебедів”. Так писали про Україну, давні чужинці.
Україно... Матінко рідна... Народилася ти на святій землі, про яку ще колись апостол Андрій первозданний, сказав: „На цих горах засяє благодать Божа”. Його пророчі слава збулися. Держава, яка виникла на цих святих горах, Київська Русь, була однією з наймогутніших в світі. А хто пам’ятає легенду про виникнення міста Києва?
(Діти розповідають легенду).
б) Милування українською піснею.
— Україна... Ми народилися в Україні, і нам безмежно дорога ця земля. Всю її не охопити думкою і уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається лише в серці. А які пісні співають українці! Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим, ніжним, сильним? Послухайте одну з них.
(Звучить фонограма української пісні).
в) Про українську мову.
— Яка гарна та красива українська пісня. Яка мелодійна українська мова. За своєю мелодійністю українська мова займає 2 місце в світі після італійської.
Мова наша українська — це золотий запас голосу душі народної, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право і гордість іменуватися народом українським.
А скільки чудових творів написано українськими письменниками Тарасом Шевченком, Лесею Українкою, Іваном Франком та багатьма іншими. Згадаймо їх.
(Діти розповідають напам’ять улюблені поезії).
г) Видатні люди України.
— Україна... Ми народилися в Україні, і нам безмежно дорога ця земля. Всю її не охопити думкою і уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається лише в серці. А які пісні співають українці! Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим, ніжним, сильним? Послухайте одну з них.
(Звучить фонограма української пісні).
в) Про українську мову.
— Яка гарна та красива українська пісня. Яка мелодійна українська мова. За своєю мелодійністю українська мова займає 2 місце в світі після італійської.
Мова наша українська — це золотий запас голосу душі народної, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право і гордість іменуватися народом українським.
А скільки чудових творів написано українськими письменниками Тарасом Шевченком, Лесею Українкою, Іваном Франком та багатьма іншими. Згадаймо їх.
(Діти розповідають напам’ять улюблені поезії).
г) Видатні люди України.
— А скільки видатних людей народилося на Україні!
— А кого з видатних українців ви пам’ятаєтє?
(Діти розповідають).
д) Будівельники майбутньої України.
— Так, багато видатних людей народила матінка Україна. Людей, які будували, покращували рідну землю. Тепер і ви, коли подорослішаєте станете поряд з ними, щоб працювати для своєї Батьківщини.
— Хтось з вас стане лікарем і буде лікувати людей. Хтось стане будівельником, щоб будувати величезні палаці. Хтось буде науковцем або винахідником,та робитиме дослідження та відкриття або відкривати нові землі. І все це ви робитиме для рідної землі, Батьківщини.
А що ж треба, щоб все це сталося?
Правила українського вихованця.
Наприклад:
1.Бути свідомим громадянином України, гордим, що ти українець.
2.Поважай і люби свій народ, свою землю, історію та культуру.
3. Дорожи честю української символики.
4. Шануй пам’ять предків і тих, хто впав у боротьбі за волю України.
5. Люби своїх братів, сестер, поважай старших.
6. Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.
7. Підтримуй українські звичаї і традиції своєю участю у них.
8. Гідно поводь себе у громадських містах, на вулиці, не забувай, що ти представник української нації.
9. Поважай культуру, звичаї і мову інших народів.
10. Будь впевнений: мати і Україна – то найсвятіші слова.)
1.Бути свідомим громадянином України, гордим, що ти українець.
2.Поважай і люби свій народ, свою землю, історію та культуру.
3. Дорожи честю української символики.
4. Шануй пам’ять предків і тих, хто впав у боротьбі за волю України.
5. Люби своїх братів, сестер, поважай старших.
6. Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.
7. Підтримуй українські звичаї і традиції своєю участю у них.
8. Гідно поводь себе у громадських містах, на вулиці, не забувай, що ти представник української нації.
9. Поважай культуру, звичаї і мову інших народів.
10. Будь впевнений: мати і Україна – то найсвятіші слова.)
ІУ Написання твору.
У Підсумок уроку.'
УІ Домашнє завдання . Дописати твір-роздум Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу”.
Немає коментарів:
Дописати коментар