Суфікс, префікс, закінчення.




Тема: Суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова. Морфемний розбір слова.

Мета: повторити і поглибити вивчене про суфікс, префікс і закінчення, домогтися засвоєння учнями правильного визначення значущих частин слова, виробляти вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів і суфіксів, розвивати усне й писемне мовлення школярів, виховувати любов до природи рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, тематичний урок «Зима »
                                                                                              
Хід уроку:
І Актуалізація опорних знань учнів
Бліц- опитування теоретичних відомостей про значущі частини слова, спільнокореневі слова(змагання за рядами)
1.     Назвати всі відомі вам значущі частини слова
2.     Яку роль виконують морфеми?
3.     Яка частина слова називається основою?
4.     Що виражає основа?
5.     За допомогою якої морфеми змінюються форми слова?
6.     За допомогою яких морфем утворюються спільнокореневі слова?
7.     Які слова називаються спільнокореневими?

Прочитати виразно поезію, виписати з неї спільнокореневі слова до слова «сніг», визначити в них основу слова і закінчення
Гостює в нас зима
Летять, летять сніжинки
На поле, ліс і сад,
Веселий свій таночок
Танцює снігопад.
Надворі – лютий холод,
Тепла давно нема.
Заліз в копичку зайчик
І солодко дріма.
Мете хвостом лисичка
Сніжок біля сосни.
В барлозі спить ведмедик,
Солодкі бачить сни.
( В.Кленц)
ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку. Мотивація
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Ми віддавна і віками
Чесно дружимо з майстрами,
Які вміють так нас вжити,
Щоб нові слова творити.(Д. Білоус)
—    Про що йде мова у вірші? (Про префікси і суфікси).
—     Що таке суфікс?—     Що таке 
префікс?
В народі існує приказка :”Зійшов сніжок — берись за плужок”.
Що мається на увазі?
—     
Відшукаймо у цій приказці два слова з однаковими суфіксами. (Сніжок, плужок).
—    З чого потрібно почати роботу для визначення суфікса? (Виділити закінчення і основу).
—    Чи є закінчення в наших словах? (Немає).
—    А основу можна виділити? (Сніжок, плужок).
—    Який наступний етап роботи? (Добираємо споріднені слова і визначаємо корені). Фіксуємо.
Сніжок — сніг, засніжений.
Плужок — плуг, плугатор (тлумачиво за словником, лексичне значення цього слова — людина, що йде за плугом).
—    Що цікавого в цих словах? (Чергування приголосних).
—    Як визначається суфікс? (Він стоїть між коренем і закінченням).
—    Отже
, ми з вами вивели алгоротм знаходження суфікса. Згадайте, що означає слово алгоритм? (Схема, пам’ятка, план).

Алгоритм визначення суфікса1.    Прочитай слово.
2.    Зміни його, щоб визначити його основу.
3.    Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
4.    Виділи частину слова між коренем і закінченням.
5.    Це буде суфікс.
6.    Познач суфікс у слові.
Робота з підручником (О.Глазова) ст.. 257

В народі існує приказка: «Підсніжник зиму закриває, душу звеселяє.»
—     Відшукаймо у цій приказці слово з префіксом (підсніжник)
—    З чого потрібно почати роботу для визначення  префікса? (Виділити закінчення і основу).
—    Чи є закінчення в наш
ому слові? (Немає).
—    А основу можна виділити? 
(підсніжник).
—    Який наступний етап роботи? (Добираємо споріднені слова і визначаємо корені). Фіксуємо.
Підсніжник — сніг, засніжений.
    Як визначається префікс? (Він стоїть перед коренем ).
    Отже, ми з вами вивели алгоротм знаходження префікса.

Алгоритм визначення префікса1.    Прочитай слово.
2.    Зміни його, щоб визначити його основу.
3.    Добери кілька споріднених слів і визнач корінь. Виділи його.
4.    Виділи частину слова 
перед коренем .
5.    Це буде 
префікс.
6.    Познач 
префікс у слові

Робота з підручником (О.Глазова) ст.. 257

Послідовність розбору слова за будовою
1. Назвати аналізоване слово.
2. Змінюючи форму слова, знайти основу та закінчення,
3. Добираючи спільнокореневі слова, вичленувати корінь
4. Визначити префікс, суфікс.
ІУ Формування умінь і навичок
1. Прочитай. Випиши слова із суфіксами -к-, -ок-, -енк-, -оньк-. Познач суфікси. Підкресли головні і другорядні члени в другому реченні.
 Сніг-сніжок побілив поле й лісок.  В полі Морозенко виморозив зілля.  Ой зимонько-зимко, вкрий нашу озимку, щоб мороз не дошкуляв, ніжок їй не закував.
2. Прочитай текст. Недоречно вжиті в ньому слова заміни такими, що більше відповідають змісту.
Був легенький морозище. Світило сонце. Раптом насунула величезна хмарка і закрила півнеба. Подув сильний вітерець. Посипав густий лапатий сніжок.
 
3. Прочитайте і перепишіть текст. Визначте, чим автор досягає образної виразності тексту; у віділених словах визничити  префікси.

Люблю я сади. В усі пори року. І тоді, коли стоять вони сумовито, розбазаривши свою літню красу, розтринькавши осінню позолоту, коли на гілках не зостається жодного, листочка, хіба що подекуди яке яблучко приліпилося сумовито; в зимову пору вони прекрасні на фоні сніговому — мов викуті з чистої бронзи мідяво-шерхлі стовбури; весною сади неповторні у своєму пишному цвітінні, в нерукотворному весільному уборі.
4. Прочитайте поезію, випиши виділені слова, познач суфікси.

Зимонько-снігуронько, Наша білогрудонько,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком.

Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.

Зробим очі чорнії,
Рот і ніс червонії -
Буде, як мара.
День і ніч стоятиме,
Вовка проганятиме
Від свого двора.

5. Заміни словосполучення іншими із зменшувально-пестливим значенням, використовуючи суфікси: -еньк-, -к-, -ик-,-очк-, -ок-, -оньк-. З двома словосполученнями (на вибір) склади і запиши речення.
сірий заєць     — сіренький зайчик

руда білка       — ...
зелена ялина   — ...
білий сніг        — ...


6. Прочитай текст-опис. Добери до нього заголовок. Випиши виділені слова. Добери до них спільнокореневі з різними суфіксами. Проаналізуй будову цих слів.
Вранці випливло ясне сон
це на погідне небо поглянути, що зробила ніч із землею. Вітер стих,чистий, свіжий сніг сріблом сяяв під блакитним наметом неба. Земля наче вбралась у білу сорочку.

7. Розібрати слова за будовою, вправа 550, 551

У Підсумок уроку



УІ Домашнє завдання. Вправа 553, за бажанням твір «У зимовому лісі»

Немає коментарів:

Дописати коментар