Тема: Українська література Ренесансу і бароко. Роль православних братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української літератури.
Мета: вияснити причини виникнення літератури Ренесансу і бароко, визначити їхні основні ознаки, жанрову різноманітність, з’ясувати роль православних братств, Острозької та Києво-Могилянської академій, книгодрукування у розвитку української літератури; удосконалювати вміння аналізувати й узагальнювати історичні і культурологічні факти, робити висновки; розвивати навички самостійної роботи з науковою літературою, вміння працювати в групі; виховувати повагу до історичного минулого та культурних надбань нашого народу.
Обладнання: слайдові презентації «Україна в 16-17століттях», «Львівське братство», «Київське братство», «Острозька академія», «Києво-Могилянська академія», «Книгодрукування», таблиці «Доба Ренесансу в українській літературі», «Бароко в українській літературі», поема І. Франка «Іван Вишенський», роман А.Чайковського «Сагайдачний», портрети П.Могили, В.Острозького, Г.Сковороди, репродукції архітектурних пам’яток Ренесансу і бароко.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І Мотивація і актуалізація опорних знань учнів
Вступне слово вчителя
Література нерозривно пов’язана з життям народу, який її творить. У ній, як у дзеркалі, відображаються історичні процеси, які проходять у державі. Вона захоплюється незвичайними злетами своїх земляків і ридає над карколомними падіннями.
Якраз сьогодні ми повинні провести паралель між історичним, культурним життям українців у 16-17 століттях.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку, проблемного завдання
Оголошення теми уроку
1. Постановка мети уроку учнями
- Виходячи з теми уроку, про що ви сьогодні хотіли б дізнатися
2. Підсумування мети вчителем.
3. Постановка проблемного питання
У сучасній критиці існують різні погляди на українську літературу Ренесансу і бароко. Багато хто вважає її прогресивним, обґрунтованим кроком вперед, є й такі, що відносять її до сліпого наслідування європейської культури, яке не залишило українцям нічого цінного.
Отже, аналізуючи історичні і культурні явища, ми маємо знайдемо відповідь на проблемне питання:
Література Ренесансу і бароко – випадкове явище, калька європейських прогресивних напрямків, чи закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців ?
ІІІ Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Матеріал об’ємний, але з ним ви уже зустрічалися на уроках історії, зарубіжної літератури, тому для оперативного вивчення ви об’єднані у групи(історики, літературознавці, культурознавці), кожна з яких отримала випереджаюче домашнє завдання
План уроку:
1. Україна в 16-17 ст. Історичні умови виникнення якісно нової літератури.
2. Роль братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української літератури.
3. Книгодрукування в Україні 16-17ст.
4. Література Ренесансу.
5. Література бароко.
1питання
Слово надається історикам, котрі пригадають нам ту складну історичні ситуацію, у якій опинилася Україна у кінці 16- початку 17ст
Слайдова презентація «Україна в к.16-17 ст.» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Учень –історик, коментарі до слайдів (метод «Мікрофон»)
Історична ситуація в Україні у кінці 16- початку 17ст була дуже складною. Наш народ ще не оговтався від монголо-татарських навал, які спустошували наші землі, як із Заходу насунулася нова біда.
1569 відбулася Люблінська унія, внаслідок якої литва об’єдналася з Польщею і утворилася Річ Посполиту. Землі України, які були під Литвою, опинилися в руках польських магнатів, священиків і шляхти. Тут встановлювалися тяжкі порядки, переслідувалася мова, віра і культура. Аби врятувати власну церкву, православні звичаї, впливова частина українського духовенства погодилася на унію. У 1596 році було прийнято Брестську унію, яка проголосила союз православної і католицької церкви. Проте унія не принесла народові нічого доброго. Надалі відбувалося посилення соціального і національного гніту.
Вчитель
Отже, ми плачемо, стогнемо в ярмі, шукаємо порятунку.
Зачитує уривок з поеми Франка «Іван Вишенський»
Б’ють на нас і явно, й тайно
Вороги непримиримі,
Напасті, і брехні, й зради
Нас підкопують і б’ють
Відреклись нас сильні світу-
І князі і воєводи,-
Кинули Христове стадо
За мамоною біжать
Наші пастирі духовні
поробилися вовками,
шарпають Христове стадо
і отруту в душі ллють
…тяжкі негоди
насаджають в душу злобу,
ненастаннії наруги , замуровують уста.
…неправда й кривда,
Як та хижая вовчиця,
у своїм гнізді смердючім
родить хижих вовченят
…лукавство й зради
убивають правдомовність,
а в кого затруте серце,
той й отрутою й плює.
…люте горе
Вже калічить наші душі,
Вовченята, хоч беззубі,
Вже повзають серед нас.
…від ударів
гнуться наші чоло й спини,
і отрутою страшною
накипає нам душа
Так вдало охарактеризував ситуацію в Україні Іван Франко в поемі «Іван Вишенський»
Розповідь про цю епоху ми з вами зустрічали в 7 класі, коли вчили уривки з роману А.Чайковського «Сагайдачний»
Автор показує деградацію українського духовенства
Учень зачитує підготований уривок
«Православне духовенство було темне i здеморалiзоване. попа православного частiше можна було стрiнути в шинку, як у церквi. До того були це великi неуки, що заледве вмiли читати, а деякi i того не вмiли. Польський уряд рад був з того, що руське духовенство не вiдповiдало своєму званню. Прямо вiн ту темноту попирав.
Те саме дiялось серед вищої православної iєрархiї, були єпископи, якi навiть не були священиками. Тут робилось те, що в латинськiй
церквi перед реформацiєю, а в Польщi - перед єзуїтами.
Православнi єпископи нападали на себе збройною рукою, здобували приступом свої катедри, грабували церкви своїх дiєцезiй, а упiрних попiв виганяли з парохiй киями або замикали їм церкви за те, що пiп не зложив
наложеної єпископом данини. Такий стан вiв благочестя у пропасть, тим
бiльше, що латинська церква при всiм переслiдуваннi православ'я вмiла той
розпад у православнiй церквi для себе використати.»
Вчитель
Реальна загроза цілковитого знищення змобілізувала внутрішні сили нашої нації – розгорнулося потужне українське відродження, перше з довгого славного ряду.
І прирадили зібрати
В одно огнище всі сили,
Щоб велике спільне діло
Поспівало і росло.
2 питання
Про роль братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української літератури розкажуть нам культурознавці.
Слайдові презентації «Львівське братство», «Київське братство» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
1 учень
У розвитку освіти й літератури на Україні в 16-17ст. значну роль відіграли братства- церковні організації заможного міщанства- в умовах боротьби проти соціального і культурно-національного гноблення відкривали школи, організовували друкарні. У школах навчання проводилося українською мовою, серед викладачів були вчені і письменники.
1585 р. –Л.ьвівське братство.
До нього входили відомі літературознавці: Стефан Зизаній, Лаврентій Зизаній, Іов Борецький, Арсеній Еласонський
2 учень
У 1615 році було створене Київське братство.
Його організувала високоосвічена киянка Лисавета Гулевичівна.
Гетьман Петро Сагайдачний вступив до цього братства зі всім запорозьким кошем.
До нього входили відомі письменники: Мелетій Смотрицький, Касіян Сакович, Єлисей Плетенецький, Ісая Косинський, Леонтій Карпович
Слайдові презентація «Острозька академія» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
3 учень
У 1576 році у місті Острозі було засновано греко-слов’яно-латинську колегію. Це була перша українська школа, що давала середню і вищу освіту. . Заснував її князь Василь Острозький
У ній викладалися предмети так званих семи вільних мистецтв: граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія, музика.
Тут викладали і вчилися такі відомі письменники: Герасим Смотрицький, Мелетій Смотрицький, Іов Борецький, Петро Сагайдачний
За незалежної України діяльність академії була відновлена.
В 6 класі ми з вами вивчали уривок з роману А.Чайковського «Сагайдачний», де розповідалось про навчання в Острозькій академії
Учні зачитують уривки з твору?
1 « З мiста вела на замок вулиця Замкова, найкраща в цiлiм Острозi. Тут були найгарнiшi доми. Тут стояла Острозька вища школа, бурса, менша школа, друкарня, i тут мешкали вчителi, ректор.
Початок Острозької школи припадає на рiк 1580. До того часу була тут
школа нижча, яких багато було на Українi»
2 «Слуга повiв їх до ректора Герасима Смотрицького. Вiн був першою особою в Острозi у князя. Герасим Смотрицький, що помагав князевi заснувати школуй друкарню в Острозi i дав їй початок до дальшого розвитку, уходив помiж тодiшнiми українцями за великого чоловiка i вченого. Заживав у всiх великої поваги й пошани. Заложив в Острозi так званий учений кружок, де згуртував найкращi українськi сили. Кружок той видав при помочi княжої друкарнi багато книжок.»
3 «Поволi зiбрався тут значнiший гурток учених, який зайнявся виданням книжок. Вiкопомним дiлом стало видання Бiблiї з передмовою Герасима
Смотрицького.»
4 «Вiдтак хотiв князь виховати для руської нацiї i православної вiри людей вчених, якi б її обороняли i пiдпирали. Попри всi тi цiлi намiряв князь Костянтин виховати у своїй школi духовенство православне освiчене, карне й iдейне».
Слайдова презентація «Києво-Могилянська академія.» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
4 учень
У 1632 році була створена Києво-Могилянська академія.
Засновником її був Петро Могила. Курс навчання тривав 12 років. Багато часу відводилося на вивчення різних мов: словянської, грецької, латинської, польської, староєврейської
Учні багато писали творів різних родів та жанрів: прозових і віршованих.
Тому не дивно, що ця академія дала Україні цілу плеяду відомих літераторів : Григорій Сковорода, Самійло Величко, Климентій Зиновіїв, Василь Капніст, Іван Некрашевич.
Сьогодні у 1991 році діяльність Києво-Могилянської академії відновлена і її надано статусу міжнародного університету.
Про цінність Києво-Могилянської академії для сучасників свідчить і те, що її зображено на 500 гривневі купюрі.
3 питання
Вчитель
Звичайно, із потужним розвитком навчальних закладів прийшло в Україну і книгодрукування.
Слово надаємо культурознавцям
Слайдова презентація «Розвиток книгодрукування» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
5 Учень
Уже в 15 ст. за кордоном виходили українські книги.
У Кракові німець Святополк Фіоль видав «Псалтир» і «Часословець»
У Празі білорус Франціско Скорина також друкував книги українською.
Розвитку українського друкарства сприяла діяльність Івана Федорова.
У 1574 році у Львові він видав «Апостол», Буквар , а згодом в Острозі - Біблію.
Разом з друкованим ширилися і рукописні книги. Найдавніша з них – Пересопницьке євангеліє (Волинь 16 ст.)
Цю книгу громадяни України мають можливість бачити що 5 років, адже усі президенти незалежної України присягають на ній на вірність народу.
4 питання
Вчитель
Книгодрукування сприяло розвитку оригінальної літератури. В цей час у європейській культурі був поширений напрямок, який виник в Італії і поширився у всій Європі –Ренесанс
Перегляд картин із зображенням архітектурних споруд Ренесансу, визначення основних рис Ренесансу в архітектурі (наслідування античності, краса форми)
Яких ви знаєте представників цього напрямку у світовій літературі ( Англія –драми Шекспіра, Франція – Рабе «Гаргантюа і Пантагрюель», Іспанії – Сервантес «Дон Кіхот»)
Літературознавці мали на домашнє завдання підготувати опорну таблицю, зачитують її
«Доба Ренесансу в українській літературі»
Риси
|
Приклади
|
1. Наслідування античного мистецтва
2. Об’єкт вивчення –людина
3. Основою ідеалу стала краса форми
4. Мовами літератури стали національні
5. Зацікавленість життям простих людей
6. Критика Середньовіччя, яке репрезентувала католицька церква
|
Латинська поезія : Павло Русин, Себастян Кленович
Юрій Дрогобич
Лазар Баранович
Касіян Сакович
|
Аналіз особливостей літератури Ренесансу
-Які з рис цього напрямку були близькі Українцям у той час ?
(2риса, бо укр. втомилися від політичного наступу і хотіли більше писати про людину, найбільше імпонувала 6 риса, адже українці боролися проти католицизму.)
-Як ви бачите, ми не маємо потужного пласту українських письменників, які б захопилися ідеями Ренесансу? Чому? Який він за методом, романтичний чи реалістичний(реалістичний)
Який внутрішній світ українців (романтичний)
Підсумок вчителя
Отже, реалістичний за методом Ренесанс не відповідав романтичній українській натурі і тому набув значно більшого поширення в суспільно-культурному житті, ніж в літературі.
На зміну йому приходить новий літературний напрямок – бароко
Перегляд картин із зображенням архітектурних споруд бароко, визначення основних рис бароко в архітектурі (пишнота)
-Яких представників зарубіжної літератури ви знаєте?
(Гонгора «Життя – це сон», Педро Кальдерон –Іспанія, Джорджано Маріно-Італія, Джон Мільтон -Англія)
«Бароко в українській літературі»
Риси
|
Жанрова різноманітність
|
1 Релігійне забарвлення усієї літератури
2 Центральне місце відводиться Богові
3 Присилення ролі церкви і держави
4 Спроба поєднати античність з християнством
5 Культ сильної, вищої людини для служіння Богу
6 Рухливість, динамізм, потреба в русі, зміні, пишнота
7 Пристрасть до сміливих комбінацій, авантюри, чудернацького, незвичайного
8 Увага до природи
9 Поруч із зображенням повного життя є закоханість в тему смерті
10 Стилістичні риси : прагнення перебільшення, гіперболи, антитези, метафоричність мови
|
1. Полемічна література(твори Івана Вишенського)
2 Низькі , комедійно-гумористичні жанри (шкільна драма, інтермедії)
3 Риторична проза (Мелетій Смотрицький)
4 Епіграматична поезія (Лазар Баранович, Климентій Зіновіїв, Іван Величковський)
5 Ораторська проза (Проповіді Галятовського, Дмитра Туптала)
6 Емблематична література (Григорій Сковорода)
7 Історико-мемуарна проза ()Літопис Самійла Величка, «Історія русів»
8 Пісенно-інтимна лірика
|
Аналіз особливостей літератури бароко
-Які з цих рис були близькими українцям і чому, звернімо увагу на менталітет наших пращурів, ті суспільно-історичні умови, у яких вони жили, на потужний пласт українського фольклору
Приблизні відповіді учнів
1риса (актуальним було релігійне забарвлення усієї літератури, адже Брестська Унія носила релігійний характер і це мусіло перейти в література туру)
2риса ( Це дуже важливо, що прославлявся Бог, а не духовні особи, бо в цей час вони не викликали довіри у народу)
4 риса (Україна була християнською державою, і ідеї християнства були ближчі за античні)
5 риса (Ми вже бачили, що духовенство дуже знущалося над нашим народом, і тому українці хотіли, що їхні пастирі, дійсно, були людьми відданими Богу)
Вчитель
Ви маєте рацію, українці у літературі бароко відтворили думку про те, щоб священнослужитель був ім взірцем, як пише Франко:
Був між ними як та варта
У кошарі пастухів
Варта, що холодних гріє,
Дає світло серед ночі
І лякає злу звірюку,
душі радує живі
Був.. духовним батьком
Був їм прикладом високим
Був молитвою душ їхніх,
Їхнім гаслом бойовим
6 риса (українці є дуже активний, рухливий народ, тому ця риса в літературі також їм стала близькою)
-Звернімо увагу на 7 рису, пригадаймо український фольклор, де ми можемо це зустріти
7 риса (легенди і перекази)
- 8 рису, мабуть, коментувати не потрібно, адже наша українська природа не може залишити байдужим. Представники бароко теж не виняток
9 риса – Де ми недавно зустрічали закоханість у тему смерті? (народні балади)
10 риса – Де ми зустрічали усі ці художні засоби(фольклор)
Підсумок вчителя
Отже, ми побачили, що саме бароко виявилося найсуголоснішим емоційній, романтичній, схильній до зрівноваження протилежностей українській душі
Звернімося до таблиці, і ми бачимо, якою широкою є жанрова різноманітність цього літературного напрямку, пригадаймо, у Ренесансі ми такого не бачили
Учні зачитують жанри
Робота з теорії літератури
Скориставшись підручником, ст. 82(В.Пахаренко) , зачитайте, яка література називається полемічною
Робота в парах
- Скориставшись довідником з теорії літератури, скажіть, що таке інтермедія
-Що таке риторична проза?
-Скориставшись довідником з теорії літератури, скажіть, що таке епіграма
-Хто такий оратор?
-Яка література називається емблематичною?
-З усіма представниками цього напрямку і їх творчістю ми будемо знайомитися на наших наступних уроках
Вчитель
В Україні бароко проіснувало близько 200 років і стало наступним після доби Київської Русі етапом розквіту української літератури.
ІУ Підведення підсумків уроку
Отже, -Які історичні умови сприяли появі нової літератури Ренесансу і бароко (протест проти колоніального і релігійного гніту)
-На якому етапі розвитку перебувала література (розквіт)
- Що сприяло розквіту літератури (братства, книгодрукування, Києво-Могилянська і Острозька Академії )
Повертаємося до нашого проблемного питання:
Література Ренесансу і бароко – випадкове явище, калька європейських прогресивних напрямків, чи закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців ?
Метод «Прес» Приблизні відповіді учнів
(Я вважаю, що Література Ренесансу і бароко – не випадкове явище, не калька європейських прогресивних напрямків, а закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців
Тому що у той час ідеї Ренесансу, а особливо бароко стали близькими українцям
Наприклад, наші пращури мріяли звільнитися від колоніального і релігійного гніту і це відтворювали в літературі
Отже, Література Ренесансу і бароко – закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців)
Підсумок вчителя
Отже, з середини 16 століття почався період великого піднесення української літератури, чому активно сприяв розвиток братств, шкіл, друкарень, , Києво-Могилянська і Острозька Академій .
У літературу прийшли обдаровані особистості з різних станів, які запозичили світові тенденції Ренесансу і бароко і реалізували їх на українському ґрунті.
Вони перетворили нашу літературу на дієву суспільну силу, на зброю нашого народу проти зросійщення, покатоличення і спольщення , за піднесення національної свідомості і гідності.
У Оцінювання
Самооцінка учнів за схемою
№
|
Вид діяльності
|
Бали
|
1
|
Робота в бібліотеці, інтернеті
| |
2
|
Оформлення слайдів, таблиць
| |
3
|
Відповідь на уроці
| |
4
|
Узагальнення і систематизація матеріалу, підведення підсумків
|
УІ Домашнє завдання : Вивчити риси літератури Ренесансу і бароко, підготувати біографію Івана Вишенського, за бажанням – роздум “Вплив літератури Ренесансу і бароко на сучасну літературу ”
Немає коментарів:
Дописати коментар