Українська література Ренесансу і бароко. Рольправославних братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвиткуукраїнської літератури.



Тема: Українська література Ренесансу і бароко. Роль православних братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української літератури.

Мета: вияснити причини виникнення літератури Ренесансу і бароко,                 визначити їхні основні  ознаки, жанрову різноманітність, з’ясувати роль православних братств, Острозької та Києво-Могилянської академій, книгодрукування  у розвитку української літератури; удосконалювати вміння аналізувати й узагальнювати історичні і культурологічні факти, робити висновки; розвивати навички самостійної роботи з науковою літературою, вміння працювати в групі; виховувати повагу до історичного минулого та культурних надбань нашого народу.

Обладнання: слайдові презентації «Україна в 16-17століттях», «Львівське братство», «Київське братство», «Острозька академія», «Києво-Могилянська академія», «Книгодрукування», таблиці «Доба Ренесансу в українській літературі», «Бароко в українській літературі», поема І. Франка «Іван Вишенський», роман  А.Чайковського «Сагайдачний», портрети П.Могили, В.Острозького, Г.Сковороди, репродукції архітектурних пам’яток Ренесансу і бароко.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу



Хід уроку
 І Мотивація і актуалізація опорних знань учнів
Вступне слово вчителя
Література  нерозривно пов’язана з життям народу, який її творить. У ній, як у дзеркалі, відображаються історичні процеси, які проходять у державі. Вона захоплюється незвичайними злетами своїх земляків і ридає над карколомними падіннями.
Якраз сьогодні ми повинні провести паралель між історичним, культурним життям українців у 16-17 століттях.

ІІ Повідомлення  теми  і мети уроку, проблемного завдання
Оголошення теми уроку  
1. Постановка мети уроку учнями
- Виходячи з теми уроку, про що ви сьогодні хотіли б дізнатися
2. Підсумування мети вчителем.
 3.  Постановка проблемного питання
У сучасній критиці існують різні погляди на українську літературу Ренесансу і бароко. Багато хто вважає її прогресивним, обґрунтованим кроком вперед, є й такі, що відносять її до сліпого наслідування європейської культури, яке не залишило українцям нічого цінного.
Отже, аналізуючи історичні і культурні явища, ми маємо знайдемо відповідь на проблемне питання:
 Література Ренесансу і бароко – випадкове явище, калька європейських прогресивних напрямків, чи закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців ?

ІІІ  Сприйняття і усвідомлення  нового матеріалу
Матеріал об’ємний, але з ним ви уже зустрічалися на уроках історії, зарубіжної літератури, тому для оперативного вивчення ви об’єднані у групи(історики, літературознавці, культурознавці), кожна з яких отримала випереджаюче домашнє завдання




План уроку:
1.     Україна в 16-17 ст. Історичні умови виникнення якісно нової літератури.
2.     Роль братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української літератури.
3.     Книгодрукування в Україні 16-17ст.
4.     Література Ренесансу.
5.     Література бароко.
1питання
Слово надається історикам, котрі пригадають нам ту складну історичні ситуацію, у якій опинилася Україна у кінці  16- початку 17ст
Слайдова презентація «Україна в к.16-17 ст.» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Учень –історик,  коментарі до слайдів (метод «Мікрофон»)
  Історична ситуація в Україні у кінці  16- початку 17ст була дуже складною. Наш народ ще не оговтався від монголо-татарських навал, які спустошували наші землі, як із Заходу насунулася нова біда.
1569 відбулася Люблінська унія, внаслідок якої литва об’єдналася з Польщею і утворилася Річ Посполиту. Землі України, які були під Литвою, опинилися в руках польських магнатів, священиків і шляхти. Тут встановлювалися тяжкі порядки, переслідувалася мова, віра і культура. Аби врятувати власну церкву, православні звичаї, впливова частина українського духовенства погодилася на унію. У 1596 році було прийнято Брестську унію, яка проголосила союз православної і католицької церкви. Проте унія не принесла народові нічого доброго. Надалі відбувалося посилення соціального і національного гніту.
Вчитель
Отже, ми плачемо, стогнемо в ярмі, шукаємо порятунку.
Зачитує уривок з поеми Франка «Іван Вишенський»


 



 Б’ють на нас і явно, й тайно
Вороги непримиримі,
Напасті, і брехні, й зради
Нас підкопують і б’ють

Відреклись нас сильні світу-
І князі і воєводи,-
Кинули Христове стадо
За мамоною біжать

Наші пастирі духовні
поробилися вовками,
шарпають Христове стадо
і отруту в душі ллють

…тяжкі негоди
насаджають в душу злобу,
ненастаннії наруги  , замуровують уста.
…неправда й кривда,
Як та хижая вовчиця,
 у своїм гнізді смердючім
родить хижих вовченят

…лукавство й зради
убивають правдомовність,
а в кого затруте серце,
той й отрутою й плює.

…люте горе
Вже калічить наші душі,
Вовченята, хоч беззубі,
Вже повзають серед нас.

…від ударів
 гнуться наші чоло й спини,
і отрутою страшною
накипає нам душа


Так вдало охарактеризував ситуацію в Україні Іван Франко в поемі «Іван Вишенський»

Розповідь про цю епоху ми з вами зустрічали в 7 класі, коли вчили уривки з роману А.Чайковського «Сагайдачний»
Автор показує деградацію українського духовенства
Учень зачитує підготований уривок
«Православне  духовенство  було  темне  i   здеморалiзоване.   попа православного частiше можна було стрiнути в шинку, як  у церквi. До того були це великi неуки, що заледве вмiли читати, а  деякi  i того не вмiли. Польський уряд   рад  був  з того, що руське духовенство не вiдповiдало своєму  званню.  Прямо  вiн  ту темноту попирав.
 Те саме дiялось серед вищої православної  iєрархiї,  були єпископи, якi навiть не були священиками. Тут робилось те, що в латинськiй
церквi перед реформацiєю, а в Польщi - перед єзуїтами.
   Православнi  єпископи  нападали  на  себе  збройною  рукою,   здобували приступом свої катедри, грабували церкви своїх дiєцезiй, а  упiрних  попiв виганяли з парохiй киями або замикали їм церкви за те, що пiп  не  зложив
наложеної єпископом данини. Такий стан  вiв  благочестя  у  пропасть,  тим
бiльше, що латинська церква при всiм переслiдуваннi православ'я вмiла  той
розпад у православнiй церквi для себе використати.»
Вчитель
Реальна загроза цілковитого знищення змобілізувала внутрішні сили нашої нації – розгорнулося потужне українське відродження, перше з довгого славного ряду.
І прирадили зібрати
В одно огнище всі сили,
Щоб велике спільне діло
Поспівало і росло.
2 питання
Про  роль братств, Острозької та Києво-Могилянської академій у розвитку української літератури розкажуть нам культурознавці.
Слайдові презентації «Львівське братство», «Київське братство» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
1 учень
У розвитку освіти й літератури на Україні в 16-17ст. значну роль відіграли братства- церковні організації заможного міщанства- в умовах боротьби проти соціального і  культурно-національного гноблення відкривали школи, організовували друкарні. У школах навчання проводилося українською мовою, серед викладачів були вчені і письменники.
     1585 р. –Л.ьвівське братство.
До нього входили відомі літературознавці: Стефан Зизаній, Лаврентій Зизаній, Іов Борецький, Арсеній Еласонський
2 учень
У 1615 році  було створене Київське братство.
Його організувала високоосвічена киянка Лисавета Гулевичівна.
Гетьман Петро Сагайдачний вступив до цього братства зі всім запорозьким кошем.
До нього входили відомі письменники: Мелетій Смотрицький, Касіян Сакович, Єлисей Плетенецький, Ісая Косинський, Леонтій Карпович

Слайдові презентація «Острозька академія» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
3 учень
У 1576 році у місті Острозі було засновано греко-словяно-латинську колегію. Це була перша українська школа, що давала середню і вищу освіту. . Заснував її князь Василь Острозький
У ній викладалися предмети так званих семи вільних мистецтв: граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія, музика.
Тут викладали і вчилися такі відомі письменники: Герасим Смотрицький, Мелетій Смотрицький, Іов Борецький, Петро Сагайдачний
За незалежної України діяльність академії була відновлена.
В 6 класі ми з вами вивчали уривок з роману А.Чайковського «Сагайдачний», де розповідалось про навчання в Острозькій академії
Учні зачитують уривки з твору?
1 « З мiста вела на замок вулиця Замкова, найкраща  в  цiлiм  Острозi.  Тут були найгарнiшi доми. Тут стояла Острозька вища школа, бурса, менша школа, друкарня, i тут мешкали  вчителi,  ректор.
Початок Острозької школи припадає на рiк 1580. До того  часу  була  тут
школа нижча, яких багато  було  на  Українi»
2 «Слуга повiв їх до ректора Герасима Смотрицького. Вiн був першою  особою в Острозi у князя. Герасим Смотрицький, що помагав князевi заснувати школуй друкарню в Острозi i дав їй початок до дальшого розвитку,  уходив  помiж тодiшнiми українцями за  великого  чоловiка  i  вченого.  Заживав  у  всiх великої поваги й пошани. Заложив в Острозi так званий  учений  кружок,  де згуртував найкращi українськi сили. Кружок той  видав  при  помочi  княжої друкарнi багато книжок.»
3  «Поволi зiбрався тут значнiший гурток  учених,  який  зайнявся  виданням книжок. Вiкопомним  дiлом  стало  видання  Бiблiї  з  передмовою  Герасима
Смотрицького.»
4 «Вiдтак хотiв князь виховати для руської нацiї i православної вiри людей вчених, якi  б  її  обороняли  i  пiдпирали. Попри всi тi цiлi  намiряв  князь  Костянтин  виховати  у  своїй  школi духовенство православне освiчене, карне й iдейне».
Слайдова презентація «Києво-Могилянська академія.» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
4 учень
У 1632 році була створена  Києво-Могилянська академія.
Засновником її був Петро Могила. Курс навчання тривав 12 років. Багато часу відводилося на вивчення різних мов: словянської, грецької, латинської, польської, староєврейської
Учні багато писали творів різних родів та жанрів: прозових і віршованих.
Тому не дивно, що ця академія дала Україні цілу плеяду відомих літераторів : Григорій Сковорода, Самійло Величко, Климентій Зиновіїв, Василь Капніст, Іван Некрашевич.
Сьогодні у 1991 році діяльність Києво-Могилянської академії відновлена і її надано статусу міжнародного університету.
Про цінність Києво-Могилянської академії для сучасників свідчить і те, що її зображено на 500 гривневі купюрі.
3 питання
 Вчитель
Звичайно, із потужним розвитком навчальних закладів прийшло в Україну і книгодрукування.
Слово надаємо культурознавцям
Слайдова презентація «Розвиток книгодрукування» (Додаток 1 Література Ренесансу і бароко)
Коментарі до слайдів(метод «Мікрофон»)
 5 Учень
Уже в 15 ст. за кордоном виходили українські книги.
У Кракові німець Святополк Фіоль видав «Псалтир» і «Часословець»
У Празі білорус Франціско Скорина також друкував книги українською.
     Розвитку українського друкарства сприяла діяльність Івана Федорова. 
  У 1574 році у Львові він видав «Апостол», Буквар , а згодом в Острозі  - Біблію.
Разом з друкованим ширилися і рукописні книги. Найдавніша з них – Пересопницьке євангеліє (Волинь 16 ст.)
Цю книгу громадяни України мають можливість бачити що 5 років, адже усі президенти незалежної України присягають на ній на вірність народу.




 4 питання
Вчитель
Книгодрукування сприяло розвитку оригінальної літератури. В цей     час у європейській культурі був поширений напрямок, який виник в Італії і поширився у всій Європі –Ренесанс
Перегляд картин із зображенням архітектурних споруд Ренесансу, визначення  основних рис Ренесансу в архітектурі (наслідування античності, краса форми)
Яких ви знаєте представників цього напрямку у світовій літературі ( Англія –драми Шекспіра, Франція – Рабе «Гаргантюа і Пантагрюель», Іспанії – Сервантес «Дон Кіхот»)
Літературознавці мали на домашнє завдання підготувати опорну таблицю, зачитують її

«Доба Ренесансу в українській літературі»
Риси
Приклади 
1.     Наслідування античного мистецтва
2.     Об’єкт вивчення –людина
3.     Основою ідеалу стала краса форми
4.     Мовами  літератури стали національні
5.     Зацікавленість життям простих людей
6.     Критика Середньовіччя, яке репрезентувала католицька церква
Латинська поезія : Павло Русин, Себастян Кленович
Юрій Дрогобич
Лазар Баранович
Касіян Сакович

Аналіз  особливостей літератури Ренесансу
-Які з рис цього напрямку були близькі Українцям у той час ?
(2риса, бо укр. втомилися від політичного наступу і хотіли більше писати про людину, найбільше імпонувала 6 риса, адже українці боролися проти католицизму.)
-Як ви бачите, ми не маємо потужного пласту українських письменників, які б захопилися ідеями Ренесансу? Чому? Який він за методом, романтичний чи реалістичний(реалістичний)
Який внутрішній світ українців (романтичний)
 Підсумок вчителя
Отже, реалістичний за методом Ренесанс не відповідав романтичній українській натурі і тому набув значно більшого поширення в суспільно-культурному житті, ніж в літературі.
     На зміну йому приходить новий літературний напрямок – бароко
 Перегляд картин із зображенням архітектурних споруд бароко, визначення  основних рис бароко в архітектурі (пишнота)
      -Яких представників зарубіжної літератури ви знаєте?
(Гонгора «Життя – це сон», Педро Кальдерон –Іспанія, Джорджано Маріно-Італія, Джон Мільтон -Англія)

«Бароко в українській літературі»
Риси
Жанрова різноманітність
1 Релігійне забарвлення усієї літератури
2 Центральне місце відводиться Богові
3 Присилення ролі церкви і держави
4 Спроба поєднати античність з християнством
5 Культ сильної, вищої людини для служіння Богу
6 Рухливість, динамізм, потреба в русі, зміні, пишнота
7 Пристрасть до сміливих комбінацій, авантюри, чудернацького, незвичайного
8 Увага до природи
9 Поруч із зображенням повного життя є закоханість в тему смерті
10 Стилістичні риси : прагнення перебільшення, гіперболи, антитези, метафоричність мови
1. Полемічна література(твори Івана Вишенського)
2 Низькі , комедійно-гумористичні жанри (шкільна драма, інтермедії)
3 Риторична проза (Мелетій Смотрицький)
4 Епіграматична поезія (Лазар Баранович, Климентій Зіновіїв, Іван Величковський)
5 Ораторська проза (Проповіді Галятовського, Дмитра Туптала)
6 Емблематична література (Григорій Сковорода)
7 Історико-мемуарна проза ()Літопис Самійла Величка, «Історія русів»
8 Пісенно-інтимна лірика


Аналіз  особливостей літератури бароко
-Які з цих рис були близькими українцям і чому, звернімо увагу на менталітет наших пращурів, ті суспільно-історичні умови, у яких вони жили, на потужний пласт українського фольклору
Приблизні відповіді учнів
1риса  (актуальним було релігійне забарвлення усієї літератури, адже Брестська Унія носила релігійний характер і це мусіло перейти в література туру)
2риса ( Це дуже важливо, що прославлявся Бог, а не духовні особи, бо в цей час вони не викликали довіри у народу)
4 риса (Україна була християнською державою, і ідеї християнства були ближчі за античні)
5 риса (Ми вже бачили, що духовенство дуже знущалося над нашим народом, і тому українці хотіли, що їхні пастирі, дійсно, були людьми відданими Богу)
Вчитель
Ви маєте рацію, українці у літературі бароко відтворили думку про те, щоб священнослужитель був ім взірцем, як пише Франко:


Був між ними як та варта
У кошарі пастухів
Варта, що холодних гріє,
Дає світло серед ночі
І лякає злу звірюку,
душі радує живі
Був.. духовним батьком
Був їм  прикладом високим
Був молитвою душ їхніх,
Їхнім  гаслом бойовим



6 риса (українці є дуже активний, рухливий народ, тому ця риса в літературі також їм стала близькою)
-Звернімо увагу на 7 рису, пригадаймо український фольклор, де ми можемо це зустріти
7 риса  (легенди і перекази)
    - 8 рису, мабуть, коментувати не потрібно, адже наша українська природа не може залишити байдужим. Представники бароко теж не виняток
9 риса – Де ми недавно зустрічали закоханість у тему смерті? (народні балади)
10 риса – Де ми зустрічали усі ці художні засоби(фольклор)
Підсумок вчителя
Отже, ми побачили, що саме бароко виявилося найсуголоснішим емоційній, романтичній, схильній до зрівноваження протилежностей українській душі
Звернімося до таблиці, і ми бачимо, якою широкою є жанрова різноманітність цього літературного напрямку, пригадаймо, у Ренесансі ми такого не бачили
Учні зачитують жанри
Робота з теорії літератури
 Скориставшись підручником, ст. 82(В.Пахаренко) , зачитайте, яка література називається полемічною
Робота в парах
- Скориставшись довідником з теорії літератури, скажіть, що таке інтермедія
-Що таке риторична проза?
-Скориставшись довідником з теорії літератури, скажіть, що таке епіграма
-Хто такий оратор?
-Яка література називається емблематичною?
-З усіма представниками цього напрямку і їх творчістю ми будемо знайомитися на наших наступних уроках
Вчитель
В Україні бароко проіснувало близько 200 років і стало наступним після доби Київської Русі етапом розквіту української літератури.

ІУ Підведення підсумків уроку
Отже, -Які історичні умови сприяли появі нової літератури Ренесансу і бароко (протест проти колоніального і релігійного гніту)
-На якому етапі розвитку перебувала література (розквіт)
- Що сприяло розквіту літератури (братства, книгодрукування, Києво-Могилянська і Острозька Академії )
Повертаємося до нашого проблемного питання:
Література Ренесансу і бароко – випадкове явище, калька європейських прогресивних напрямків, чи закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців ?
Метод «Прес» Приблизні відповіді учнів
(Я вважаю, що Література Ренесансу і бароко –  не випадкове явище, не калька європейських прогресивних напрямків, а закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців
Тому що у той час ідеї Ренесансу, а особливо бароко стали близькими українцям
Наприклад, наші пращури мріяли звільнитися від колоніального і релігійного гніту і це відтворювали в літературі
Отже, Література Ренесансу і бароко –   закономірний процес, зумовлений історичною ситуацією, фольклором, менталітетом українців)
Підсумок вчителя
Отже, з середини 16 століття  почався період великого піднесення української літератури, чому активно сприяв розвиток братств, шкіл, друкарень, , Києво-Могилянська і Острозька Академій .
У літературу прийшли обдаровані особистості з різних станів, які запозичили світові тенденції Ренесансу і бароко і реалізували їх  на українському ґрунті.
Вони перетворили нашу літературу на дієву суспільну силу, на зброю нашого народу проти зросійщення, покатоличення і спольщення , за піднесення національної свідомості і гідності.



У Оцінювання
Самооцінка учнів за схемою
Вид діяльності
Бали
1
Робота в бібліотеці, інтернеті

2
Оформлення слайдів, таблиць

3
Відповідь на уроці

4
Узагальнення і систематизація матеріалу, підведення підсумків


УІ Домашнє завдання : Вивчити риси літератури Ренесансу і бароко, підготувати біографію Івана Вишенського, за бажанням – роздум “Вплив літератури Ренесансу і бароко на сучасну літературу ”


Немає коментарів:

Дописати коментар