Спільнокореневі слова і форми слова.

  

Тема: Спільнокореневі слова і форми слова. Основа слова і закінчення змінних слів. Корінь – головна значуща частина слова.

Мета: повторити, систематизувати вивчене про основу , закінчення і корінь слова, удосконалити навички визначати їх у словах, виробляти вміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до книги, школи і навчання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, тематичний урок «Шкільний світ »
Хід уроку:
І Актуалізація опорних знань учнів
 Читання лінгвістичної казки:
Незвичайна домівка
У прекрасному великому приміщенні жили-були слова. Кожне з них –перлина. Звучали вони гордо, чарівно, нагадуючи спів солов’я. Усе більше й більше  ставало слів у цій країні. Ніколи вони не сварилися, жили дружно, допомагали однин одному.
Та ось трапилося лихо. Засперечалися слова між собою. Шкільний став доводити, що він головніший, бо в ньому більше літер, Школяр задер носа, адже вся увага наставників  була спрямована на нього. Мабуть, і до бійки дійшло б, якби не допомогла розумна і стара жінка Школа. Порадила вона частинкам школ і шкіл вийти з будови  їхніх бешкетних власників. В ту ж мить відчули ті слова, що їм якось незатишно стало, і запропонували помиритися та знайти спільну назву для себе. І стали вони називатися спільнокореневими.
-         Записати  виділені слова на дошці і в зошитах. Як називаються такі слова ?
ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку. Мотивація.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
-         Сформулювати правило спільнокореневих слів.
-         Робота з підручником (О.Глазова) ст..256(спільнокореневі слова), ст. 255(форми слова )
-         Пояснити різницю між спільнокореневими словами і формами слова

Дібрати форми до слова «школа»

Дібрати  і записати у дві колонки спільнокореневі слова і форми до слова «учень»

“Мозкова атака”.
—     З чого складається наше мовлення? (З речень).
—     З чого складаються речення? (Зі слів).
—     З чого складається слово? (З основи і закінчення).
—     Як виділити закінчення в слові? (Змінити його запитаннями).
—     Якщо змінюєш ти слово, то незмінна там... (Основа
)

Робота з підручником ст.. 254 (основа слова і закінчення )

Записати прислів’я про книгу, у виділених словах  визначити основу слова і закінчення, відмінок, у якому вони  вжиті
Книги – ключ до знань.
Книгу прочитав – на крилах політав
- Золото добувають із землі, а знання – з книжок. - Хліб наснажує тіло, книга – розум.
- Розум без книги, що птах без крил.
- З книгою подружишся, розуму наберешся.
Книги читати – усе знати.
- День без книги – що обід без хліба.
Книгу читають не очима, а
 розумом.
У дерева могутнього,
У лагідної квітки
Обов’язково корінь є,
Це ми вже знаємо, дітки.
Та якщо корінь в
ідірвати,
Чи шкоду з ним зробити,
Не буде дерево стояти,
Не зможе квітка жити.
Не тільки корінь у рослин —
У слові теж він є...
Через слова, через віки
Несе він значення своє.(Д. Білоус)

—     Що ж таке корінь?
—     Як визначити корінь в слові?
Робота з підручником ст. 255 (корінь)

ІУ Формування умінь і навичок
1. Виконання вправ 539, 540

2. Скласти сенкан зі словом вчитель, у спільнокореневих словах визначити основу слова, закінчення, корінь 
 Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник
)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

3.  Робота в парах .Скласти діалог «У шкільній бібліотеці», використовуючи спільнокореневі слова.

У Підсумок уроку




УІ Домашнє завдання. Вправа 542, за бажанням твір «Книги – ключ до знань»

Немає коментарів:

Дописати коментар