Написання префіксів пре-, при-, прі-




Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета: поглибити знання учнів про частини слова; пояснити  правила вимови і написання префіксів пре-, при-, прі-;  удосконалювати навички правильного написання та вимови слів із  цими префіксами ;  розвивати уяву, усне й писемне мовлення школярів, виховувати любов до природи рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
                                                                                              
Хід уроку:
І Актуалізація опорних знань учнів
Словниковий диктант
Згорнути, схибити, спитати, зрозуміти, звикнути, стягнути, зрізати, безробітний, розсипати, розігріти, схопити, стрибати, збити, скопати, зібрати, розмежувати, безтурботний, сходити, сфабрикувати, з’єднати, схвилювати, здерти, зігнути, сфотографувати, безсмертний, зчистити, зцідити, схитрувати.

ІІ. Повідомлення теми і мети  уроку. Мотивація.

ІІІ Вивчення нового матеріалу
У лісі, до якого ми знову помандруємо, живе красуня Мавка. Послухайте, яку вона склала поезію:
                                                                                       
Прийшла весна, прелагідна, премила,
Нам принесла в долонях срібні роси.
Вже й пролісок на сукенку пришила,
Прикрила капелюшком з рясту коси.
Лісові звірята хотіли записати віршика, але не могли дійти згоди: яку букву слід писати у префіксах.
Спробуйте зробити фонетичний запис слів із префіксами пре-, при-. Зробіть висновок про звучання голосного у префіксах.
Як же допомогти звірятам? Спробуємо зясувати, якого значення надає префікс словам

Робота з підручником (О.Глазова ) с. 268

ІУ Формування умінь і навичок
Виявилося, що слів із вивченими префіксами дуже багато. Вони перетворилися на два ворожі рої бджіл: «Пре» і «При» та ніяк не хотіли поступатися територією.
У них був вибір: дупло превисокого дуба та дупло прибережної верби.
Куди  ж який рій   поселити? Допоможіть Мавці розселити слова-бджоли
1. Вправа 580.

Упоравшись із завданням, Мавка помітила ще декілька бджілок, не схожих на інших. Їх було зовсім небагато. «Ви хто?» - запитала їх лісова красуня. «Ми маленький рій «Прі», - почула у відповідь.
2. Допоможіть зібрати слова з префіксом прі- і поселити їх до вулика, скориставшись орфографічним словником.

Цілий день працювала Мавка та все дякувала учням, які так допомогли їй. Настав час відпочити. Мавка згадала, що сьогодні у лісі весняний бал. Чим же прикрасити себе?

3. Запишіть спочатку словосполучення з префіксом при-, а потім – з префіксом пре-. Підкресліть останню букву у кожному словосполученні, тоді ви дізнаєтесь, що ж одягла лісова красуня.
Пригнати корів, прекрасний спів, пречудово живе, притихлі жалі, предивний ліс, прийшов син, прикрити бік, премилий сон, претихі верби, притрусити стежки.
Ключ: вінки весни

4.Поміркуйте, які квіти обрала Мавка для вінка, про кожну складіть речення, використовуючи слова з вивченими орфограмами.(На дошці зображення квітів.)Обґрунтуйте написання.

5. Прямуючи на весняний бал, Мавка побачила меленьке звірятко, яке заплупався своїми лапками за коріння старого дуба, допоможіть їїй звільнити його
Запишіть слова у дві колонки:  а) із  префіксом  при-; б) із префіксом пре-.
Пр..брати, пр..мокрий, пр..дивний, пр..ручений, пр..азовський, протримати, пр..важко, пр..ніс, пр.лрпінський, прихилити, прискорити, пр..мудрий, причинити.

6. Раптом Мавка побачила, що злий Водяник хоче заполинити Русалку, допоможіть Мавці звільнити подругу
Добрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення:
Зразок: Відліт-приліт, приліт птахів.
         Відв”язати, від”їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести.

7 Коли наша героїня проходила біля старої берези, то побачила, що одна гілочка переломана, допоможіть Мавці полікувати її сестрицю
 Творчий диктант
Завдання: замінити слова і словосполучення словами з префіксами при-, пре-
Місцевість біля Карпат. Невеликий мороз. Дуже поганий. Лягти на кілька хвилин. Дуже високий. Посадка на землю. Дуже великий. Край біля моря. Дуже глибокий. Повернення птахів.
8. На свято Мавка зовсім не хотіла їхати сама, тому допоможіть їй знайти супутника. Прослухайте початок казки. Допишіть казку, використовуючи префікс прі-.
Троє братів Пре-, При-, Прі- йшли гірською стежкою.
-Я премудрий, прегарний, - вихвалявся перший брат Пре-.
-А я, - бундючно мовив При, - приєднуючись до слова, надаю йому багато значень.
Наймолодший брат Прі- повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався всього в трьох словах. Пре- та При- так захопилися хвастощами, що не помітили........
9.І ось Мавка таки потрапила на лісове весняне дійство. Там вона вивчила прецікаву гру: гості розважалися тим, що кидали один одному кубик, називаючи слово, до якого треба додати префікс. Спробуємо і ми! (Для гри виготовляється кубик, на гранях якого написані префікси роз-, без-, з-, с-, пре-, при-, прі-. Учні по черзі кидають кубик, стежачи за тим, який випаде префікс, і утворюють з ними слова.)
У Підсумок уроку


УІ Домашнє завдання. Вправа 584, за бажанням казка «Лісові розваги»

Немає коментарів:

Дописати коментар