Вимова і написання префіксів з-, зі-, с-.







Тема: Вимова і написання префіксів з-, зі-, с-. Повторення вивчених орфограм у значущих частинах слова

Мета: вивчити правила написання префіксів з-, зі-, с-.повторити і написання префіксів роз-, без, формувати вміння визначати в словах ці орфограми,  обґрунтовувати вибір написання; удосконалювати орфографічні                навички; розвивати культуру писемного мовлення, естетичні смаки учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-мандрівка

Хід уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
«Карусель» Перевірка основних термінів морфологічної будови слова

ІІ Вивчення нового матеріалу
На минулому уроці ми з вами побували в зимовому лісі, сьогодні ж раптом сталося диво :  вийшло весняне сонечко, розтав сніг, і ми здійснимо незвичайну  мандрівку до весняного орфографічного лісу. Ми відвідаємо незвичайне лісове кафе «Птах», заквітчаємо орфографічне дерево; але для того, щоб успішно виконати завдання, поповнимо знання про написання префіксів.  І тоді весняний ліс заграє  усіма барвами, загомонить різними голосами.
Бліц-вікторина. Повторення вивченого в початкових класах про написання префіксів роз-, без- 
У лісовому кафе
Королева Орфограма довела, що у префіксах роз-, без- пишеться буква з. Та її сестра Орфоепія залишилася незадоволена і вирішила влаштувати змову. Вона покладала надії на вірного префікса с-. Змовники вирушили до лісового кафе «Птах». Підемо і ми за ними.  До кафе зайшли слова: спитати, стрічати, скакати, сфотографувати, сховати. Вони дружно сіли за столик до префікса с-

У поданих словах виділіть префікс та скажіть, перед якими літерами він уживається. Де ви помітили ці букви?(у назві кафе «Птах»).

Спробуйте сформулювати правило про вживання префікса с-. Який префікс уживається перед іншими приголосними?

Робота з підручником (О.Глазова) ст.. 250

ІІІ Формування умінь і навичок
1. Перепишіть слова і вставте прощені букви. Поясніть правопис слів.Бе…захисний, ро…доріжжя, …хвилювати, …дерти, …гнути, …фо­тографувати, ро…кішний, …пхнути, бе…страшний, …цідити, …хит­рувати, …платити, бе…межний, ро…сердитись, …хопити, …бити, …копати, бе…турботний, …єднати, о…цвітає, …різати, …писати, …сохнути, ро…пис, …цементувати, ро…чин, бе…платно, ро…тин, …прожогу, бе…крилість, …ковзко, ро…кис, …пад, не…проста, …кинути, …клад.
2. Розподільний диктант
Запишіть у першу колонку слова з префіксом з-, у другу – з префіксом с-.


Згріб                                                                         Зшила
Збір
Зсипав
Зробили
Списав
Спечене
Скис  Сховані
 Сфотографували

                                                                                            
Підкресливши вказані букви, учні отримають ключ до перевірки завдання : «Барви весни». Виділіть орфограму «Буква з – с у префіксах з-, с-
Доберіть синонім до слова барви.
Які ж кольори прикрашають весняну природу?

3. Поширте подані речення дібраними означеннями, позначте орфограми, що стосуються префіксів.
Від сліз зими (с-, з-)трушується сад, як парасолька.
Сонце (с -, з-)пинило погляд на землі.
Вітер (с -, з-)питав у неба: «Коли (з -, с-)ганяти хмари-овечата?»
Зачаровані хвильки (с-, з-) пливуть поміж трав.
(З-, с-) тиха шепочуться квіти.

4. Запишіть текст, додоючи префікси з-, с-
На зиму зерно ..сипають у ..ховища. Багато його потрібно буде для весняної сівби. У   ..ховищах   ..творюються   всі   умови   для ..берігання зерна. Тут уважно стежать за тим, щоб воно не ..сохлося, не ..воложилося і не зігрілося. Перед висіванням зерно перевіряють на ..хожість.

Зверни   увагу! У слові зігрілося замість префікса з- вжито префікс зі-. Це робиться для полегшення вимови. Наприклад: зіставте, зітріть, зігніть, зірвіть, зігрійте, зіскочте. Подібне відбувається і з прийменником з (зі):
з вікна але зі столу
з гори    зі схилу
з армії    зі складу

4. Побачивши, яка гарна весна, струмочок склав пісеньку для сонечка, щоб воно краще гріло землю-матінку. Але пісенька чомусь вийшла не зовсім вдала, хоч струмочок вивчив усі правила про префікси. Може, ви допоможете зробити цю пісеньку милозвучною?

Згрій землю, сонечку,
Розшли тепло,
Щоб усім на світі
Радісно було.

(Учні працюють у мікрогрупах).

5. Співаючи тепер уже гарну пісеньку, ми підійшли до орфографічного дерева. А чи знаєте ви, що у давнину  існував звичай прикрашати навесні дерева стрічками, квітами? Спробуймо і ми так вчинити. На кожному листочку написане слово(Дод.2 2). Потрібно утворити нові слова, приєднавши квіти-префікси. Група «Префікс з-« і «Префікс с-« починайте роботу! (якщо виникнуть суперечності, кожна група доводить правильність свого вибору).

6. Утворіть за допомогою префікса без- нові слова з протилежним значенням, запишіть їх разом з іменниками, з якими вони вживаються. З утворени­ми словосполученнями складіть речення. Зразок: хмарне небо — безхмарне небо.
Хмарне небо, помилкове рішення, змістовна стаття, зоряна ніч, діяльна людина.

ІУ Підсумок уроку.
Чи помітили ви, що на вербі є гніздечко? У ньому – запитання для вас.
-         Із якими літерами товаришує префікс с-?
-         За якої умови до префіксів додаємо букву і?
-         Наведіть приклади слів, де вживаємо префікс з-.



У. Домашнє завдання. Вправа 559, за бажанням діалог «Йде весна запашна»

Немає коментарів:

Дописати коментар